[Blog Tur] Başlayanlar (Starters, #1) - Lissa Price | Playlist & Yorum

Adı: Başlayanlar
Orijinal Adı: Starters
Yazarı: Lissa Price
Yayınevi: Dex
Sayfa Sayısı: 338
Goodreads Puanı: 3.93
Seri: Starters #1
Biyolojik Savaş, orta yaşlı insanları yok etti ve geriye sadece gençler ve yaşlılar kaldı. Yaşlılar, yani Sonlayanlar, hayatlarına devam ediyorlar. Esas sorun ise gençler, yani Başlayanlar. Anne babaları öldü, beş paraları yok ve açlar.
Onlar hayatta kalabilmek için her şeyi yapmaya hazırlar. Callie'nin tek umuduysa bir beden bankası. Burası, yeniden genç olmak isteyen Sonlayanlar'a, kiralama yoluyla genç bir beden veriyor. Callie de bedenini kiraya veriyor çünkü paraya ihtiyacı var, hasta kardeşine bakabilmek ve yaşamını devam ettirebilmek için.
Kiracısı ise, Callie'nin bedenini bir cinayet işlemek için kullanmanın peşinde. Callie sistemde çıkan bir hata sonucu birden kendi bedeninde uyanıyor ama kiracısı hala sisteme bağlı. Şimdi tek bedenin içinde iki kişi var, bir de önlenmesi gereken bir cinayet.
Başlayanlar, uzak bir gelecekte, çıldırmış bir dünyada zorlu bir yaşam mücadelesi. Bu soluk soluğa macera ve gizem dolu kurgu, bilimkurgu ve distopya sevenlerin hafızasına kazınacak.

Doğrusu bu yoruma başlarken söylemek istediğim minik bir şey var, o da bu kitabı 2013'te okumuşluğum olduğu. O yüzden söyleyeceğim hiçbir şey kitabı okumanın o ilk heyecanıyla olmayacak; bunun da birkaç avantajıyla dezavantajı olduğunu düşünüyorum. Avantajlardan biri, yadsınamayacak bir şekilde, kitabın aradan bu kadar zaman geçtikten sonra da okunduğunda sevilip sevilmediğini bildiğimden, net ve daha düzgün bir yorum girebilecek olmam. Ayrıca o karakterlerle tekrardan yaşamanın paha biçilemez bir deneyim olduğunu düşünen bir yapım var, o yüzden sanırım Sonlayanlar'ın sonunda gerçekten çok üzüleceğim. Normalde bir kitabı tekrar tekrar okumam ama yapılması gerekiyordu ve doğrusu yaptığım için gayet memnunum.

Bu pek uzun bir yorum olamayacak fakat yapacak bir şey yok. Kurgusunu oldukça orijinal ve ilginç bulduğum, biraz yakın ama aynı zamanda çok uzak bir gelecekte geçen bir kitap elimizdeki. Biyolojik savaş nedeniyle aşılanamamış olan tüm orta yaşlı insanlar ölüyor, bu da sadece Başlayanlar (yani 20 yaşın altındakiler) ve Sonlayanlar (yani 100lü yaşlarındakiler) olarak ikiye bölüyor kalan toplumu. Toplumun yapısı gereği, hayatta kalmış aile bireyi olmayan çocuklar sokak çocuğu olmaya sürükleniyor çünkü çocukların reşit olana kadar çalışma izinleri yok ve bu da onların fakirlikten kırılmasına yol açıyor. Devletin açmış olduğu "Kurum"lar var, fakat buralar hapishanelerden de beter ve hiçbir Başlayan oralara gitmek istemiyor. Böyle bir toplumda, Callie gibi bir karakter var elimizde; kendisi de bir Başlayan ve küçük kardeşi Tyler ve o savaş öncesi zamanda hiç konuşmadığı, sonradan yakınlaştığı komşusu Michael ile beraber, bir binayı işgal etmekteler.

Kitapla ilgili daha fazla anlatıya girmeyeceğim fakat bu kadarı bile kitabın kurgusuna dair büyük laflar ediyor bence. Yazar kitabında bir okuyucunun isteyebileceği birçok şeyi başarıyla toplayabilmiş bence: genç erkekler için aksiyon, genç kızlar için aşksal durumlar, distopya sevenler için farklı bir toplum, bilim kurgucular için korkulası bir gelecek. Kitapta sokaktaki ve kurumlardaki Başlayanların hayatlarıyla ilgili birçok şey görürken, aynı zamanda bir Başlayan'ın kendisini bu sefil hayattan kurtarabilecek para için neler yapabileceğine de şahit oluyoruz; bu da bize oradaki toplum hakkında gereğinden fazla şey anlatıyor zaten.

Karakterlere gelirsek, ki bu kısma gelelim, yazar beni çıldırtan işlere gitmiş burada! Hayır arkadaş, bir ablayla kardeşi bir türlü mü kavuşamaz? Spoiler yok, spoiler yok... Callie, yani ana karaktercağzımız, oldukça beğenimi kazanmış, biraz inatçı biraz zeki, oldukça cesur ve yeterince çevik, başarılı bir nişancı ve aynı zamanda iradesi çok kuvvetli bir kızımız. Başına gelen her şeyden sonra bile bir şekilde ayakta durmayı başarıyor, ki bütün bu olaylar sürmekteyken bir kere bile "Ay çok savunmasızım," ya da "Ay çok kötü şeyler yaşıyorum," moduna girip ağlanıp sızlandığını görmedim - o tür karakterler beni öldürüyor. Callie'nin yaptığı bazı şeyleri ağzım açık okudum, cesaretine hayran kaldım doğrusu. Onu kendimle bir tuttuğum için bunlar tabii, sonuçta aslında Callie, Başlayanlar'dan bir yıl önce, benim gibi sıradan bir genç kızdı.

Sıradaki karakterimiz ise Michael. Doğrusu bu karakter hakkında daha çok şey bilmek isterdim fakat kitapta gördüğüm kadarıyla Callie'ye az çok ilgi duyan, acayip başarılı resimler çizen ve Tyler'a göz kulak olma konusunda son derece başarılı bir delikanlımız. Hani ona bir sempatim var ama Callie kadar sevgimi kazanamadı, bunu da onu çok görmemiş olmama bağlıyorum. Tabii bir de Blake var. Spoiler vermemek amacıyla bazı bilgileri atlarsam, Blake karakterine olan hislerim son derece karışık... Hem seviyorum hem çok uzağım, ben de bilemedim ki! Doğrusu yazara biraz sinir olmadım desem yalan olur, çünkü hem Blake hem Michael'ı sokmuş Callie'nin hayatına, sonra bizi tatminsiz bir şekilde bırakmış. Tamam kitaplarda tek baktığım şey bu değil ama ben de genç bir kızım yahu, biraz aşk istiyor insan!

İşin tüm o beden bankası teknoloji olayına gelirsek de söyleyebileceğim tek bir şey var: "korkunç". Bana yapıldığını hayal dahi etmek istemediğim durumlardan bahsediyoruz burada. Biri başımı açacak, içine bir siniryongası yerleştirecek ve beni kontrol edecek? Oldu canım, çay kahve? Biraz spoiler olacak ama zaten kitabın ilk kısımlarında oluyor diye söylemek istiyorum. Doğrusu Callie bu işlemi kabul ettiği için bence gerçekten cesur. Tabii tek bu değil ama, beni en çok etkileyenlerden biri bu olmuştu. Bilinmezliği hiç sevmem ama o, bilinmezliğe resmen dalış yaptı. Balıklama.

Kitap aklımı kurcalayan birkaç soruyla bıraktığı için beni, bu ikinci okuyuşumda Sonlayanlar'ın elimin altında olmasına ne kadar sevindiğimi de anlatmadan geçemem. Tabii onun yorumu turun ilerleyen günlerinde gelecek. Aslında ikisine bir yorum yazıp "seri yorumu" tarzında bir şeyler yapmak istiyordum fakat sonrasında vazgeçtim çünkü tek bir yorumum bu denli uzunken, bir de seri yorumlayacağım? İnsanlar hayatta okumak istemez öyle bir şeyi, hele benim çenem bu kadar düşükken.


Bu turda Başlayanlar için bir şarkı listesi hazırlama görevi bendeydi ve doğrusu bunu yaparken zorlanmadım diyemem. Kitap okurken pek şarkı dinleyebilen bir yapıya sahip değilim, o yüzden de kitaba uygun olabilecek şarkılar ararken bayağı canım çıktı, ama az çok bir şeyler yapabildiğime inanıyorum! Eğer kitabı okumuşsanız ve listeye yapmak isteyeceğiniz bir şarkı geliyorsa aklınıza yorumlara bırakabilirsiniz; çok mutlu bir şekilde gider şarkıyı dinler, hatta listeye bile ekleyebilirim. Yoksa da canınız sağ olsun, n'apalım artık. :D (Yardımları için Merve Aslankılıç'a çok teşekkürler! Seviliyorsun bir tanem :*)

God is an Astronaut - Shining Through

God is an Astronaut - In the Distance Fading

Breaking Benjamin - Diary of Jane

Daughter - Youth

Black Veil Brides - Fallen Angels

The Honey Trees - To Be With You

Ezgi Tülü

Boğaziçi Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisi. 2014'ten beri kitaplar hakkında konuşuyor.

1 yorum: